Onze leefstijl…..

Het wordt steeds vaker gezegd en er komt steeds meer onderzoek. Alles toont aan dat niet alleen het gevaar, maar ook de winst zit in leefstijl. De veranderde maatschappij en vooral het minder bewegen (omdat het simpelweg niet hoeft) vormen de oorzaak van veel welvaartsziektes. Hart- en vaatziektes, overgewicht, diabetes II, te hoog cholesterol, enz. Allemaal veroorzaakt door te weinig bewegen en slechte voedingsgewoontes.

Het wordt steeds vaker gezegd en er komt steeds meer onderzoek. Alles toont aan dat niet alleen het gevaar, maar ook de winst zit in leefstijl. De veranderde maatschappij en vooral het minder bewegen (omdat het simpelweg niet hoeft) vormen de oorzaak van veel welvaartsziektes. Hart- en vaatziektes, overgewicht, diabetes II, te hoog cholesterol, enz. Allemaal veroorzaakt door te weinig bewegen en slechte voedingsgewoontes.

Gelukkig is er hulp. Er zijn coaches, trainers en beweeg- en leefstijlcentra die je kunnen helpen met programma’s die bij jouw probleem aansluiten, want:

Sporten en bewegen is goed voor je lichaam.
Beweging wordt veroorzaakt doordat je spieren samentrekken. Hiervoor hebben spieren brandstof nodig. Deze brandstof, die voornamelijk uit voeding komt, wordt door je bloed naar je spieren gebracht. Een belangrijke brandstof voor je spieren is vet. Daarom is voldoende bewegen belangrijk om overgewicht te voorkomen. Bij het gebruiken van brandstof komt niet alleen energie vrij voor je spieren, er ontstaat ook warmte. Het is daarom heel logisch dat je het heet krijgt bij sporten en gaat zweten. Het zweten zorgt ervoor dat je niet oververhit raakt.

Door voldoende bewegen worden je spieren goed in het oppikken van brandstof uit je bloed. Hierdoor verlaag je je kans op diabetes type 2. Om brandstof om te kunnen zetten in energie voor je spieren is zuurstof nodig. Je longen halen de zuurstof uit de lucht en geven dit af aan het bloed. Je hart pompt vervolgens het bloed door je lichaam naar je spieren. Hoe meer je beweegt, hoe meer zuurstof je spieren nodig hebben en hoe sneller je hart gaat kloppen om voldoende zuurstofrijk bloed naar je spieren te pompen.

Kortom, neem het heft in eigen handen en ga op zoek naar een betere versie van jezelf. Op naar een gezonder en fitter leven. Je kunt er op elke leeftijd mee beginnen!

Zeker nu in deze crisistijd en we veelal thuis zitten, blijf in beweging, doe thuis oefeningen en als het verantwoord kan, loop een klein blokje om

Bart Akkersdijk

Naar het overzicht

© 2020  |  RvB Media - Topic Magazines  |  Privacyverklaring