Maagklachten

Teveel of te weinig maagzuur?

Teveel of te weinig maagzuur?

Ik ben Solena en ik ben je coach op het gebied van voeding en emoties, zodat jij jouw lichaam kunt ondersteunen om te herstellen van belemmeringen. We hebben zo’n ingenieus lichaam, laten we daar vooral gebruik van maken!

In 2019 kwamen zo’n 800.000 mensen bij de huisarts met maagklachten. Klachten zoals:

  • Pijn boven in de buik, achter het borstbeen of in de keel
  • Brandend maagzuur
  • Zuur eten of drinken dat omhoog komt uit de maag, tot in de keel of mond
  • Een opgeblazen gevoel
  • Opboeren, misselijkheid en overgeven
  • Snel een vol gevoel na het eten

Inmiddels zijn er ongeveer 2,8 miljoen Nederlanders met maagklachten die sterke maagzuurremmers slikken op recept, en daarnaast halen mensen ook maagzuurremmers bij de drogist. Vaak gebruiken mensen  deze medicatie langdurig terwijl ze de kans op gezondheidsrisico’s vergroten. Denk dan aan botontkalking, te weinig vitamine B12 en ijzer in het bloed, ontstekingen van de maag en darmen.

Maar komen deze klachten nu door teveel of door te weinig maagzuur? Beide uiten zich middels dezelfde symptomen. Door bewust naar je voeding te kijken kun jij onderzoeken wat voor jou werkt. Wat kun je zelf al doen om je maag in balans te brengen:

  • Stress zorgt voor minder aanmaak van maagzuur.
  • Drink een half uur voor de maaltijden een glas water met een scheutje citroensap, dit verhoogt de maagzuurproductie.
  • Drink niets vanaf een half uur voor en tijdens de maaltijd. Vocht verdunt het maagzuur.
  • Eet veel groenten, het liefst verse, gestoomde en biologische.
  • Eet niet te vet of te pittig en drink minder koffie, dranken met koolzuur en zure vruchtensappen.
  • Probeer je niet teveel zorgen te maken, kun je dit loslaten?

Weg met de maagklachten.

Solena Speet

Naar het overzicht

© 2022  |  RvB Media - Topic Magazines  |  Privacyverklaring