De hobby van Imke Baggerman

Het hoogtepunt van de week is voor Imke Baggerman-de Hont (41) de dinsdagavond. Op deze avond kruipt zij in de huid van iemand anders. Imke is lid van semiprofessionele vereniging MusicalMakers die staat voor samen musicals maken.

Het hoogtepunt van de week is voor Imke Baggerman-de Hont (41) de dinsdagavond. Op deze avond kruipt zij in de huid van iemand anders. Imke is lid van semiprofessionele vereniging MusicalMakers die staat voor samen musicals maken.

Altijd al wilde Imke Baggerman op het podium staan in een musical. Bij                                                                                                                              Gryphus in Vierlingsbeek had ze met een groepje al eens een musical op poten gezet. Imke: “Dat was zo leuk, ik dacht, daar wil ik meer mee!” Net na de bevalling van haar tweede kind, Imke is moeder van Eef (14) en Guus (11), besloot ze auditie te doen bij MusicalMakers. Samen musical maken is het doel van MusicalMakers. Deze vereniging werd in 1991 opgericht door broer en zus Arjan Wijnen en Henriette Kessler vanuit de liefde voor muziek en het net even anders willen doen. Datzelfde jaar ging de musical De Volgende Noot, door Arjan geschreven en gecomponeerd, in première. Het succes leidde tot vele nieuwe musicals, zoals Malle Babbe (2013), Over de muur (2015), Catriona (2016), Ketters (2018), Jack The Ripper (2019) en Urinetown (2022).

Teksten leren tijdens de was doen en koken
Zonder toneelervaring kwam Imke door de audities en al snel was ze helemaal verkocht. “Tijdens mijn werk als ambulanceverpleegkundige bij de Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord maak ik heel wat heftige dingen mee. Ook al ben ik erg nuchter, musical maken is een uitlaatklep, ik kan er mijn ei in kwijt. De repetities, die in Beuningen plaatsvinden, zijn een avond van ontspanning en geven me energie!” Ook thuis is Imke bezig met haar hobby, de teksten moeten geleerd worden. “Je tekst vergeten is het ergste wat er is. Toen ik net was begonnen had ik eens een solo. Ik had een black-out, wist de tekst niet meer. Op een gegeven moment rolde het er toch wel weer uit, maar het gevoel wat ik toen had, wil ik niet nog eens maken. Musicals maken is net als voetbalspelen, je hebt elf personen nodig om te voetballen, geen tien. Alle medespelers zijn belangrijk. Er wordt discipline van je verwacht. Om de teksten uit mijn hoofd te leren is het vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Wanneer ik de was doe of sta te koken ligt het script voor mijn neus, iedere dag opnieuw. Op een gegeven moment zit het in mijn systeem. Wanneer ik de tekst weet, gaat spelen en zingen natuurlijker.”

Reactie uit de zaal geeft energie
Anderhalf jaar wordt er door de MusicalMakers, een groep van zo’n dertig spelers, naar een voorstelling toegeleefd. In hun laatste voorstelling, Urinetown, schitterde Imke in haar eerste grote hoofdrol. “Het was een musical met veel humor, daar houden we van. Mijn rol was een tikkeltje ordinair, ik mocht over de top spelen. Die rol was me op het lijf geschreven. In het begin van de voorstelling zat ik op het podium in een zogenaamd toilethokje. Door een gaatje zag ik het publiek, dat zorgde even voor zenuwen. Maar wanneer ik op het podium sta, is dat weg en ben ik niet bewust met het publiek bezig. Ik stap in een personage en zit zo in mijn rol. Als er bekenden in het publiek zitten dan speel ik voor hen, dat vind ik fijn. Wanneer er reactie uit de zaal komt, als er bijvoorbeeld gelachen wordt om de humor, dan stimuleert me dat en geeft energie.”

Actief in commissies
Onder het motto: musical maken doen we samen, zet ieder lid van MusicalMakers zich ook actief in voor een commissie: de kleding, decor, facilitair, PR en sponsoring. “Ik ben erg betrokken en wilde iets meer doen, daarom ben ik in het bestuur gegaan. De commissies zijn nodig om onze vereniging draaiende te houden. Er zijn ook veel vrijwilligers die zich actief voor MusicalMakers inzetten. De volgende musical die we gaan opvoeren is de Titanic. Weer een mooie uitdaging voor al onze commissies!”

Uit broek scheuren
Tijdens de repetities van de musicals worden zang-, dans- en spelactiviteiten samengebracht tot een totaalplaatje. Repetitieweekenden zijn bedoeld om de puntjes op de ‘i’ te zetten. “We doen dan naast repeteren ook groepsactiviteiten als karaoke of bingo, gewoon om met elkaar leuke dingen te doen. Het is belangrijk dat iedereen zich veilig voelt in de groep. De kwaliteit die we leveren moet goed zijn, en ís ook goed, we worden iedere jaar beter. Ik heb toneelles gehad, maar leer vooral veel van de regisseur Samantha Janssen en muzikaal leider Jarno Scholten, de enige twee betaalde mensen bij de vereniging. Na de repetities volgt de generale repetitie. Het is fantastisch als alles bij elkaar komt. Daarna volgen de première en de rest van de voorstellingen. We lachen ons kapot met elkaar, als er iemand uit zijn broek scheurt bijvoorbeeld, een scheet laat of valt. Niemand in het publiek merkt dat, maar voor ons is het hilarisch. De bedoeling is natuurlijk dat we serieus bezig zijn, maar lol maken is heel belangrijk. Na al die dagen feest, ben je kapot, maar zoals ze dat zeggen: moe maar voldaan.”

Amateur Musical Awards
Sinds 2014 worden iedere twee jaar de Amateur Musical Awards uitgereikt aan musicalamateurs in diverse categorieën. “In 2018 zijn we genomineerd voor beste ensemble, beste nieuwe musical en vormgeving/toneelbeeld (Ketters 2018). Met onze productie Urinetown staan we wederom ingeschreven!”

Naar het overzicht

© 2024  |  RvB Media - Topic Magazines  |  Privacyverklaring