Het Landhuisje heeft ook een sociale functie

Onlangs kwam ik op weg naar Overloon langs ‘Het Landhuisje’. Bestáát dat nog, dacht ik. Ik ken het bedrijf nog van vroeger toen ik voor de lokale krant werkte. De eigenaar van Het Landhuisje kwam daar eens in de twee weken een ‘1 kolom 40’ advertentie opgeven. Hoe zou dat tegenwoordig zijn?

Onlangs kwam ik op weg naar Overloon langs ‘Het Landhuisje’. Bestáát dat nog, dacht ik. Ik ken het bedrijf nog van vroeger toen ik voor de lokale krant werkte. De eigenaar van Het Landhuisje kwam daar eens in de twee weken een ‘1 kolom 40’ advertentie opgeven. Hoe zou dat tegenwoordig zijn?

Nieuwsgierig als ik ben, bel ik op, om daags erna een afspraak te hebben bij het familiebedrijf. Ik spreek er met Peter over wat er schuilgaat achter de deuren van Het Landhuisje, over dromen verkopen, duistere geheimen, kraakheldere zaken en het sociale aspect van zijn privéhuis.

Voor mijn afspraak met Peter bezoek ik de overzichtelijke website. ‘Privacy staat bij ons huis voorop, zo zijn ons pand en privéterrein ook ingericht. Dit allemaal zodat u ongestoord en discreet van uw heerlijke verblijf kunt genieten’ staat op de site geschreven. Ook beantwoorden ze er de meest gestelde vragen en geven ze een overzicht van de aanwezige dames. Het privéhuis is bekend in de regio, maar ook zeker landelijk. Het heeft misschien voor sommigen een mysterieus imago. Sowieso kán de helft van de mensen van niets weten, aangezien zij er nooit zullen komen. Sommige mannen en/of koppels zullen hun bezoekje nooit toegeven, weer anderen krijgen rode oortjes bij het idee alleen al.

Dames
Op deze klaarlichte dag leidt Peter me rond in zijn mooie en sfeervolle zaak. Gek genoeg voelt alleen al het naar binnen glippen als iets spannends, iets stiekems. “Wees gerust, bij ons kom je nooit andere klanten of bekenden tegen, de gastvrouw/heer ontvangt je altijd buiten het zicht van eventuele andere aanwezigen. Je maakt een keuze uit de aanwezige dames, betaalt vooraf en wacht totdat de gewenste dame komt. Van maandag t/m zondag zijn er zes tot tien vrouwen aanwezig in de zaak. Ze werken er als zzp’er, zijn eigen baas. Alle dames bij ons kunnen gaan en staan waar ze willen en bepalen zelf hoever ze gaan. Je kunt op onze site zien wie er op welke dag aanwezig is.” Later die middag spreek ik nog met een van de aanwezige dames, zij zal mij meer vertellen over haar werk bij Het Landhuisje.

Mooie droom
Peter rolde in het wereldje door zijn vader die het privéhuis oprichtte. Met zijn zus voert hij management van de zaak, met hun ouders als adviseurs op de achtergrond. Ze zagen dat er, met de juiste aanpak, een mooi bedrijf te runnen was. “Ja, de tijden zijn ook veranderd natuurlijk, internet biedt zoveel meer mogelijkheden. En er zijn tegenwoordig zoveel branchegerichte sites waar je je potentiële klanten kunt bereiken. Tja, en dan moet je jezelf durven onderscheiden, en dat doen we hier.” De beste omschrijving voor onze eigen club vinden wij: ‘luxe privéhuis’. “We zijn geen sekshuis. Je komt hier om te ontspannen, stapt als het ware een mooie droom binnen. Maar een klant weet van tevoren precies wat hij kwijt is. Dertig minuten ‘ontspannen’ met een dame kost 70 euro. Daarvan is de helft voor de dame zelf, een derde voor de club en de rest voor de blauwe enveloppenbrigade: de belastingdienst. Men kan bij ons ook terecht om heerlijk te relaxen in de jacuzzi en wat te denken van een cadeaubon van ‘Het Landhuisje’”

Glashelder en geheimen
Het beeld van een privéhuis naar buiten is vaak vertekend. Onterecht vindt Peter. Hij noemt het ‘allemaal niet zo spannend’. ‘’Mensen zeggen vaak: het is vast heel louche allemaal. Dan vraag ik terug: noem eens één ding dat louche is? Want ik zal je verklappen: het is geen duistere wereld, maar juist glashelder.” Dat wil niet zeggen dat er geen spannende dingen gebeuren in de zaak. “De dames hier kennen soms de diepste geheimen van klanten, dingen die ze nog niet eens hun beste vriend toevertrouwen. Een voorbeeld: misschien kan hier net iets anders dan dat er thuis kan. Heb je dan een slecht huwelijk als je bij ons komt? Daar geloof ik helemaal niks van. Als je de lust niet erkent, lieg je tegen jezelf. We zijn grootgebracht met het ideaalplaatje van kinderen en eeuwige trouw. Maar als jij een bloedmooie vrouw ziet, is het dan zo gek om over haar te fantaseren, nee toch? Je hóéft daar natuurlijk niets mee te doen, maar veel mannen komen hier voor fantasieën die ze thuis niet kunnen verwezenlijken.

Sociale functie
Het grootste misverstand noemt Peter dat alles om seks draait. Op zich geen gekke gedachte voor een privéhuis. “Vaak gaat het veel meer om de aandacht, om de intimiteit. De dames die hier werken moeten het ook leuk vinden met hun klant. Als er geen klik is, is het eenmalig contact. Mocht er een klik zijn, wordt er al snel een band opgebouwd. Sommige mannen zijn tien minuten bij een dame, terwijl anderen soms uren boven zijn. Blijkt achteraf dat ze ook ruim een uur met de dame gespróken hebben. Dat is onze sociale functie”, zegt Peter.

Sofia
Na het gesprek met Peter schuift Sofia aan. Gehuld in een duster neemt ze plaats op de bank tegenover me. Sofia, 32 jaar, is afkomstig uit Oost-Europa en het gesprek doen we in het Duits/Engels. Sofia vertelt me al snel dat ze het erg naar haar zin heeft bij Het Landhuisje. “Het is hier één grote familie, we ontbijten met elkaar en eten ook ’s avonds samen, zeven dagen per week.” Het gezamenlijke waardeert ze enorm. “Sommige dames hebben misschien net iets meer klanten dan een ander, maar er is gelukkig geen onderlinge rivaliteit. We hebben een goede band en we vertellen elkaar ook veel. Ja eigenlijk net als iedereen doet met zijn collega’s, we maken ook lol en lachen veel met elkaar, dat schept een goede onderlinge band. Onze klanten zijn ook altijd erg respectvol naar ons, dat is erg fijn.” Sofia heeft een HBO-opleiding gevolgd in haar land en heeft als hobby’s koken en reizen. “Ik zal zeker niet mijn hele leven dit werk blijven doen. Nee, ik wil later graag iets met verzorging/cosmetica gaan doen, daar heb ik ook voor geleerd. Maar voorlopig heb ik hier naar mijn zin en zit ik hier goed.”

 

Naar het overzicht

Remi van Bergen

Over de schrijver

Remi van Bergen

Oprichter RvB Media en uitgever van 5 regionale edities Topic Magazine. Het gezicht van de regio en uw communicatie adviseur voor zichtbaarheid. Allrounder en in het bezit van jarenlange ervaring in de schrijvers- en communicatiewereld, altijd nieuwsgierig naar actualiteiten en bedrijvig in vrijwilligerswerk voor meerdere verenigingen.

Lees meer

© 2021  |  RvB Media - Topic Magazines  |  Privacyverklaring