Jonge ondernemers aan het woord
Een onderneming beginnen op jonge leeftijd is een grote stap. Daarnaast worden jonge ondernemers vaak geconfronteerd met vele uitdagingen. Nick Derikx en Luuk van den Boogaard lieten zich echter niet tegenhouden door de spreekwoordelijke beren op de weg. Ze waagden de sprong en maken hun dromen waar in de wereld van het ondernemerschap.
- Topic Boxmeer
- Wanda Havens
- Deel dit artikel
Een onderneming beginnen op jonge leeftijd is een grote stap. Daarnaast worden jonge ondernemers vaak geconfronteerd met vele uitdagingen. Nick Derikx en Luuk van den Boogaard lieten zich echter niet tegenhouden door de spreekwoordelijke beren op de weg. Ze waagden de sprong en maken hun dromen waar in de wereld van het ondernemerschap.
Onder het genot van een biertje met vrienden en voetbalmaten ontstonden de eerste gesprekken over gemeenschappelijke interesses als aandelen en alles wat met ondernemen te maken had. Dit leidde zelfs tot de oprichting van een klein bedrijfje op het station in Eindhoven, waar ze fietslampen verkochten. Hoewel het idee goed was, bleek het financieel niet genoeg op te leveren. Desondanks bleef het ondernemersbloed borrelen bij Nick Derikx (23) uit Sambeek en Luuk van den Boogaard (23) uit Vierlingsbeek.
Communicatie is belangrijk
Drie jaar geleden besloten Nick en Luuk de sprong te wagen en een bedrijf op te richten in social media recruitment, genaamd Social Promotion. Hierbij maken ze gebruik van sociale netwerken om bedrijven te helpen bij het vinden van geschikte kandidaten voor hun vacatures. De jonge ondernemers hebben ervaren dat in de onderlinge samenwerking vooral communicatie belangrijk is. “Spreek uit naar elkaar wat je verwachtingen zijn, wie wat doet en gebruik ieders kwaliteiten. In het begin, toen we nog vanuit huis werkten, was communiceren wat ingewikkelder, maar nu we ons eigen kantoor in Beugen hebben, gaat het vanzelf. De lijntjes zijn kort en daardoor kun je snel schakelen.”
Soms extra bewijzen
Bij het eerste contact met potentiele klanten kan de leeftijd van Nick en Luuk als een obstakel worden ervaren. “Dan krijgen we vragen als ‘waarom zou het jullie wél lukken om onze vacatures in te vullen?’ Het is een uitdaging om ons te onderscheiden in de recruitmentbranche en bij bedrijven binnen te komen. Omdat we jong zijn, moeten we ons soms extra bewijzen. Toch weten we juist door onze leeftijd goed de weg te vinden. We benadrukken online de zichtbaarheid van het bedrijf en zorgen dat de juiste doelgroep aangesproken wordt. We streven ernaar het beste voor onze klanten te leveren, met als doel hun vacatures op te vullen, wat er ook voor nodig is. Wanneer bedrijven ons de kans geven om vacatures in te vullen, leidt dit tot succes. Dat geeft voldoening en daar halen we ons plezier uit.”
Grijp je kansen
En hoe ziet de toekomst eruit? “Ondernemen betekent vooruitkijken”, volgens Nick en Luuk. “Scherp hebben waar je naar toe wilt en op basis daarvan anticiperen. Twijfel niet, ondernemen gaat ook om snelheid. Het perfecte plan vooraf maken bestaat niet. Lukt het niet? Jammer, maar dan heb je wel veel geleerd. Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, dan van de dingen die je niet hebt gedaan. Grijp kansen, juist als je jong bent. Zet kleine stappen. Sta niet te veel stil bij wat er mis kan gaan. Op jonge leeftijd heb je nog geen zware verantwoordelijkheden zoals kinderen of een hypotheek, dus wat heb je te verliezen?”