Modelspoorfanaten hopen vurig op ‘lok down’

Treintjes… welk jongetje speelde er vroeger niet mee en droomde van een modelbaan met treintjes? Bij velen lagen de sets van merken zoals Märklin, Trix en Fleischmann na de puberteit op de zolder, om decennia later weer voor de dag gehaald te worden.

Treintjes… welk jongetje speelde er vroeger niet mee en droomde van een modelbaan met treintjes? Bij velen lagen de sets van merken zoals Märklin, Trix en Fleischmann na de puberteit op de zolder, om decennia later weer voor de dag gehaald te worden.

Tegenwoordig hebben mannen elkaar vaak gevonden in modelspoorclubs. Zo ook de bevlogen leden van Modelspoorteam (MST) De Maaslijn. Zij vinden onderdak op het terrein van De Haas Verhuur aan de Ovenberg in Milsbeek. Twee keer per week zijn de leden er actief.

De klassieke treintjes, aangestuurd door de transformator, razen in Milsbeek niet over de rails. Met het verstrijken van de jaren, schreed de techniek voort. De digitalisering wordt ook op het modelspoor toegepast. “De elektronica en automatisering deden hun intrede, al jaren geleden”, zegt voorzitter Hans Peeters. Het gemak dient de mens. “Door het gebruik van het computerprogramma Kloploper kunnen op één spoor wel tienduizend treinen onafhankelijk van elkaar rijden”, zegt Gennepenaar Ger Michels. Terwijl hij dat zegt stijgt de damp van een locomotief op en klinken er geluiden. “Ook dat is mogelijk. Sommige modellen hebben deze mogelijkheden al, bij andere locomotieven kunnen we het softwarematig installeren”, zegt Tonny van Loon

De bovenverdieping van het bedrijfskantoor in Milsbeek lijkt één grote hobbyruimte. Sommige mannen experimenteren er met de modeltreinen. Anderen bouwen er aan de banen. Gebouwen staan er als het ware in de steigers, met hout worden de decordelen geconstrueerd. Het wordt snel duidelijk dat er weinig fabrieksmaterieel gebruikt wordt. Een modelbaan bouw je zelf! Samen werken de leden van MST De Maaslijn aan de verschillende banen.
De hobbyisten doen inspiratie op uit bestaande taferelen. “We gebruiken veel foto’s als voorbeeld”, zegt de voorzitter. Minutieus worden de situaties op schaal nagebootst. Op die manier bouwden de mannen door de jaren ruim een handvol banen. De leden hebben elk hun specialisme als het gaat om het ontwerpen van de banen. Zo is in elektronica gespecialiseerd lid bezig met de aansturing van het systeem, en de bedrading van de verlichting in huisjes in de landschappen. Anderen bouwen de landschappen. Vanaf de bodemplaat tot aan het topje van het berglandschap. Met engelengeduld verbouwt een collega bestaande gebouwen tot complexen in diverse bouwstijlen. Gennepenaar Grad Noy is de architect en uitvoerder van prachtige bouwwerken. Grads bouwwerken zijn niet van bouwpakketjes uit de hobbywinkel. “Ik gebruik fotomateriaal als voorbeeld en maak de onderdelen zelf”, zegt de man wiens maquette van hartje Gennep pronkt in de Kenniskeuken in de Niersstad. “Ik bouw nu aan het Gennepse Voorhoevepark.”

Er zijn momenteel tentoonstellingsbanen met materiaal uit Europese berglanden. “We hebben een Duitse baan, enkele Franse en Noorse banen. “Als je bijvoorbeeld de banen Neuburg an der Jagst, Souvenirs de Vacances Français of Flämsbana Berekvam ziet, is het net alsof je midden in de bergen staat”, zegt Hans Peeters.

De bouwwerken blijven normaal gesproken niet alleen zichtbaar voor de happy few en kennissen van MST De Maaslijn. Regelmatig, zo’n vier tot zes keer per jaar, worden de verschillende banen gepresenteerd op beurzen en tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Maar voorlopig blijven de banen nog onaangeroerd in de opslag op de Ovenberg in Milsbeek. Het coronavirus houdt de leden van MST De Maaslijn aan huis gekluisterd. Als de omstandigheden verder verbeteren en de regels versoepeld kunnen worden, lonken weer uitstapjes naar exposities in het binnen- en buitenland. 
Voorlopig zijn de leden thuis actief.  “Een groot deel van hen heeft thuis ruimte voor een baan. Er zijn momenteel vier mensen thuis heel fanatiek een nieuwe baan aan het bouwen”, zegt Ger Michels. Maar ondertussen  wordt al nagedacht over het moment dat de ‘lok down’ opgeheven wordt en het sein op groen gaat. “We hebben ons al ingeschreven voor tentoonstellingen in 2021”, zegt Michels.

Modelspoor als hobby?
MST De Maaslijn bestaat uit een klein team met ruimte voor uitbreiding. De leden bouwen aan modelspoorbanen, op de club of thuis. De Maaslijn heeft een goede naam in de modelspoorhobbywereld, en is een graag geziene gast op tentoonstellingen in binnen- en buitenland.  Wil je ervaren hoe het is om met gedetailleerde banen naar toonaangevende en gezellige tentoonstellingen te gaan, het transport, de op- en afbouw en wil je ook de dagelijkse presentatie wel meebeleven tijdens een tentoonstelling? Informeer dan eens naar een lidmaatschap. Een verbreding van het sociale leven krijgt je er gratis bij.

Belangstellenden zijn welkom in het clubgebouw op de Ovenberg. Aanmelden kan telefonisch (voorzitter Hans Peeters, 024-3446096) of via e-mail naar mst@demaaslijn.com. Aanmelden kan ook met het contactformulier op website:

 

Naar het overzicht

Jos Gröniger

Over de schrijver

Jos Gröniger

Schrijven, mezelf en anderen informeren!

Lees meer

© 2024  |  RvB Media - Topic Magazines  |  Privacyverklaring