Achter de schermen bij Het Rode Kruis

Achter de schermen gebeurt er veel tijdens de Vierdaagse. Het Rode Kruis is er om de medische dienst te ondersteunen. Ze houden de gezondheid van de veertigduizend wandelaars in het oog en zorgen ervoor dat zoveel mogelijk wandelaars de eindstreep halen door ze van hun blaren af te helpen of bij andere acute medische situaties. 

Achter de schermen gebeurt er veel tijdens de Vierdaagse. Het Rode Kruis is er om de medische dienst te ondersteunen. Ze houden de gezondheid van de veertigduizend wandelaars in het oog en zorgen ervoor dat zoveel mogelijk wandelaars de eindstreep halen door ze van hun blaren af te helpen of bij andere acute medische situaties. 

Ellen Wiggers uit Hengelo, in het dagelijkse leven instructeur in haar eigen bedrijf, is al vijftien jaar te vinden bij de Nijmeegse Vierdaagse. "Ik begon als blarenprikker. Inmiddels stuur ik als coördinator mensen aan en ben ik een aanspreekpunt voor alles wat er met het Rode Kruis te maken heeft tijdens het evenement. Niet alleen voor de wandelaars, maar ook voor alle mensen achter de schermen. Als er problemen tijdens het evenement naar voren komen, los ik ze samen met de teamleiders op.
De voorbereidingen voor de Vierdaagse starten voor ons in december. Dan evalueren we  de afgelopen editie. Elke coördinator krijgt ‘huiswerk’ mee om verbeterpunten of juist dingen die goed hebben gewerkt te integreren. Want elke editie moet beter zijn dan de vorige. Ik houd me bezig met de roosters, dat kost dagen om die te maken. Eigenlijk weet je op de vrijdagavond na de Vierdaagse pas of het rooster heeft gewerkt. De teamleiders voegen zich in juni bij ons, dan is de echte kick-off en gaan de voorbereidingen van start."

"De Vierdaagse is een aparte en bijzondere ervaring. De hulpverleners zijn één grote familie. We verblijven samen in de schouwburg en delen lief en leed met elkaar. We eten en werken samen. Het is hard werken, we gaan laat naar bed en staan weer vroeg op, maar het is echt fantastisch. Op vrijdagavond is iedereen kapot, maar hebben we heel veel lol gehad. Vrijdagavond is het feest met karaoke of met een dj. We waarschuwen iedereen: als je bij ons eenmaal besmet bent met het Vierdaagse-virus, kom je er niet meer van af. De sfeer die er bij de Vierdaagse hangt is echt fantastisch. De wandelaars hebben veel waardering voor ons werk. Het is dankbaar werk, wat we op vrijwillige basis doen. Als ik tijd over heb, prik ik nog steeds blaren of ben ik ergens anders te vinden waar extra hulp nodig is. Het Rode Kruis is gespecialiseerd in de behandeling van blaren. We zorgen ervoor dat de wandelaars optimaal verzorgd worden, zodat ze verder kunnen. We komen ook speciale gevallen tegen, zoals hele grote blaren of bloedblaren. Die hebben extra zorg nodig. We hebben mensen gezien met ducttape rondom de tenen. Dat is heel gevaarlijk, want het zwelt op. Vandaar dat we ook de dringende oproep doen aan de wandelaars om zich bij óns te laten behandelen, ook voor andere blessures, al moet je daarvoor soms wat langer wachten. En wandelaars: draag schone, droge sokken! Sokken die nat zijn geven wrijvingsblaren. Draag geen nieuwe schoenen, je schoenen moeten al ingelopen zijn. Houd de voeten droog, dat voorkomt blaren! En toeschouwers, houd de weg vrij en ga niet in de weg staan, hoe goed het ook bedoeld is. De wandeltocht is al zwaar genoeg, wandelaars moeten geen onverwachte bewegingen hoeven maken om mensen te ontwijken. Juich ze vooral langs de kanten toe, de steun helpt enorm."

Eugene Ploegmakers werkt al zesenveertig jaar voor het Rode Kruis en al heel wat jaren bij de Vierdaagse ‘achter de schermen’. Sinds 2007 is hij leidinggevende bij de Dienst Communicatie en Informatie, het hart van het Rode Kruis tijdens het wandelevenement. 
“In het Meldkamer Operationeel Centrum (OC) en Informatie Centrum (MIC) komt alle informatie binnen. Het is onze taak ervoor te zorgen dat alles goed verloopt. We regelen mensen, voertuigen en materialen en zorgen dat die op de juiste plekken terecht komen. Als team zorgen we ervoor dat de hulpverlening zo efficiënt mogelijk verloopt. Er kan van alles gebeuren tijdens de vierdaagse, zo kan slecht weer het draaiboek al in de war gooien. Of als veel mensen ineens uitvallen, er calamiteiten ontstaan of op plekken drukte ontstaat. Dan is het belangrijk te weten wie waar staat, om bijvoorbeeld flexteams goed aan te kunnen sturen. In feite hebben wij de regie in handen over het gehele hulpverlenerschap. Het evenement is zo groot, je hebt geen idee wat er allemaal achter de schermen gebeurt en geregeld wordt. De hulpverlening in het veld bestaat uit vierhonderd man.
We werken met software die speciaal ontworpen is voor de Vierdaagse. De wandelaars dragen een polsbandje dat gescand wordt. Zo kunnen we real-time alles meekrijgen, waardoor we een goed overzicht hebben. We monitoren hoe lang een wandelaar heeft moeten wachten, wanneer die behandeld is en hoe lang dat heeft geduurd. We kunnen de wandelaars online informatie geven over wachttijden bij de EHBO-tenten, dat is erg waardevol. Bij drukte kunnen we daarop goed acteren op basis van historische gegevens"

“Meestal werk ik in de schouwburg, maar ik ervaar de sfeer regelmatig tussen 3 uur 's middags en 9 uur 's avonds bij de finish. Zelf de Vierdaagse lopen, daar heb ik nooit over getwijfeld; de mens is gebouwd om vijf kilometer te lopen, voor twintig kilometer en meer hebben we auto's uitgevonden, maar ik heb respect voor de mensen die de Vierdaagse lopen. Het is een flinke afstand en een hele uitdaging. Ook ik heb het Vierdaagse-virus, het is dan ook een bijzonder evenement en unieke ervaring. Zeker dit jaar wordt speciaal. We gaan oude bekenden treffen die we drie jaar niet hebben gezien. Daar kijk ik erg naar uit. Wel wordt dit mijn laatste jaar, de jeugd mag het overnemen nu, het is tijd om het stokje over te dragen.”

Door de coronacrisis hebben veel hulpverleners  zich teruggetrokken. Daardoor kunnen we extra hulp gebruiken tijdens de Vierdaagse. Mensen met EHBO, maar ook mensen die bijvoorbeeld met de catering kunnen helpen. Als u deel wilt uitmaken van een gezellig team, meldt u zich dan vooral aan.

Het Rode Kruis is de enige organisatie in Nederland die op deze manier kan ondersteunen bij de Vierdaagse. Met meer dan 150 jaar ervaring wereldwijd heeft het Rode Kruis de ervaring, middelen en processen om bij zo’n grootschalig evenement te ondersteunen. Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door de ruim 16.000 vrijwilligers en ruim 105.000 burgerhulpverleners in het Ready2Help netwerk. Tot slot is een evenement als de Vierdaagse een goede gelegenheid voor het Rode Kruis om de eigen noodhulpverlening te oefenen. Wil je ook meehelpen als vrijwilliger? Meld je dan aan via ‘s Werelds grootste meerdaagse wandeltocht – daar wil je toch bij zijn?

 

 

Naar het overzicht

Nicole Janssen

Over de schrijver

Nicole Janssen

Schrijven is echt haar passie. De interesse in het verleden en in mensen van nu en hun dagelijkse leven, kan ze goed toepassen in haar werk als tekstschrijver voor Topic Wijchen.

Lees meer

© 2024  |  RvB Media - Topic Magazines  |  Privacyverklaring