Het is één grote familie

Op zoek naar leuke en bijzondere verhalen kwam ik enige tijd geleden Hayley van den Brink-Pijman uit Millingen op het spoor. Hayley is in haar dagelijks leven vrachtwagenchauffeur. Zonder moeite stuurt deze dame haar achttien meter lange bolide door de kleinste straatjes, over snelwegen of ze parkeert hem feilloos achteruit tegen een dock. Het kost haar weinig moeite. Nieuwsgierig naar haar ging ik bij Hayley op de koffie.

Op zoek naar leuke en bijzondere verhalen kwam ik enige tijd geleden Hayley van den Brink-Pijman uit Millingen op het spoor. Hayley is in haar dagelijks leven vrachtwagenchauffeur. Zonder moeite stuurt deze dame haar achttien meter lange bolide door de kleinste straatjes, over snelwegen of ze parkeert hem feilloos achteruit tegen een dock. Het kost haar weinig moeite. Nieuwsgierig naar haar ging ik bij Hayley op de koffie.

Bij binnenkomst vallen me meteen twee dingen op: Hayley is hoogzwanger en in de glazen kast prijkt een groot Scaniastuur en er staat een aantal kleine vrachtwagens te pronken. “Ja, ik moet nog een paar weken tot de kleine er is en dat in de kast is niet van mij hoor, dat is van mijn man André”, zegt Hayley. “Hij is ook chauffeur en heeft er ook nog hobby aan, ik rij alleen, dat is prima, maar voor de rest heb ik er niks mee. Nou ja, niks mee, je ziet weleens van die cabines helemaal verlicht, mooi interieur, alles erop en eraan zeg maar. Nou dat is hoe André zijn wagen eruit ziet. Ik heb niet eens een eigen wagen en dat vind ik ook helemaal prima, ik hou van het rijden, dát geeft me een kick.”

Waarom ben je vrachtwagenchauffeur geworden?
“Ik kom eigenlijk uit de paardenwereld, ik ben zeg maar een echt paardenmeisje. Maar daar kon ik geen stabiel inkomen uit halen, dus ging ik verder kijken. Mijn man André reed toen al op de vrachtwagen en ik ging regelmatig met hem mee. Het leek me eigenlijk ook wel leuk. Mijn huidige werkgever Nabuurs had een leerlingentraject lopen met daaraan gekoppeld een vijfjarig contract. Dat heb ik gevolgd, een sprong in het diepe die me heel goed bevalt kan ik je zeggen. Nabuurs heeft dat opleidingstraject goed voor elkaar, er is goede feedback en je wordt erg goed begeleid.”

Welk type chauffeur ben je?
“Ik ben een gewone normale chauffeur. Ik vind het heerlijk om op de weg te zijn, het geeft een soort van vrijheid. En wat ik al vertelde, ik rij in wisselende wagens, dus heb weinig met de wagen zelf, als ie het maar doet. Maar ik snap ook wel dat chauffeurs hun wagens ombouwen tot een mooie plek. Het is immers hún plek waar ze veel uren per dag vertoeven of in blijven slapen. Het is wel leuk om te zien, maar niks voor mij hoor. Ik ben trouwens wel een echte dames chauffeur, ik vind het ook wel belangrijk om tijdens het werk er goed uit te zien. Nagels netjes gelakt en ik val ook wel op met mijn roze veiligheidshesje, helm en handschoenen. Samen met nog wat andere vrouwelijke chauffeurs hebben we een leuke website worldwide-trucker-girls, daar vind je allerlei vrouwelijke chauffeurs producten. (zie kader)”

Een dame in de mannenwereld
“Ja, dat zou je zeggen en het is misschien ook wel zo, maar ik ervaar zelden verschil. Oké, je wordt sneller geholpen bij fysiek zwaar werk, maar een vrouw is niks meer of minder dan een man in deze wereld. Ik werk ook gewoon vijf dagen per week van zes tot zeven uur ‘s avonds mijn diensten. Na mijn bevalling ga ik drie dagen werken, maar dat zijn toch nog zo’n veertig uur per week. En als ik het onderweg soms echt te zwaar vind, vraag ik of iemand me even wil helpen, dat gebeurt altijd. Het grappige is dat andere chauffeurs, mannen, juist nieuwsgierig naar je zijn. Vragen over trouwjurk, kinderen, nagels lakken zijn aan de orde van de dag, lachen toch. En het heeft natuurlijk ook wel voordelen en af en toe ook voor-oordelen. Laatst stond ik een keer met stukken langs de weg. Dan doet men er alles aan om je te helpen. Eerst hebben ze zoiets van, een dame dan zal er wel iets anders aan de hand zijn, zal ze waarschijnlijk iets niet goed hebben gedaan. Maar toen bleek dat het echt een mankement aan de wagen was, werd ik onder escorte weggesleept en werd er alles aan gedaan om me zo snel en goed mogelijk te helpen. ????”

Eén grote familie
“Veel mensen denken dat je als chauffeur vaak in je eentje  in je cabine zit, en dat is natuurlijk ook zo. Maar je voelt je daardoor niet eenzaam, althans ik niet. Ik kom natuurlijk dagelijks bij bedrijven om te laden en te lossen. We hebben onderling met andere vrouwelijke chauffeurs veel contact, dan delen we onze verhalen en nieuwtjes. Chauffeur zijn is geen dag saai, het is één grote familie”

Wil je nog wat aan de lezers kwijt?
Voor iedereen, maar zeker ook (jonge) meiden die twijfelen of dit beroep iets voor hun is. De transportwereld is zo breed, dat er altijd wel iets is wat bij je past. Ga bij de transportbedrijven langs en vraag of je een dag mee kunt lopen. Bedrijven staan echt wel open voor jonge nieuwe gemotiveerde werknemers.

worldwide-trucker-girls
Op de website/webshop www.scandi-souvenirs.com onder het kopje ‘merchandise’ vind je het kopje ‘WorldWide Trucker Girls’. Daar zijn verschillende leuke producten te vinden voor vrouwelijke chauffeurs. Hayley is samen met wat andere vrouwelijke chauffeurs ambassadrice van deze site en promoten dit merk voor de oprichter van Scandi-souvenirs. De site geniet veel belangstelling van vrouwelijke chauffeurs van over de hele wereld!

 

Naar het overzicht

Remi van Bergen

Over de schrijver

Remi van Bergen

Oprichter RvB Media en uitgever van 5 regionale edities Topic Magazine. Het gezicht van de regio en uw communicatie adviseur voor zichtbaarheid. Allrounder en in het bezit van jarenlange ervaring in de schrijvers- en communicatiewereld, altijd nieuwsgierig naar actualiteiten en bedrijvig in vrijwilligerswerk voor meerdere verenigingen.

Lees meer

© 2021  |  RvB Media - Topic Magazines  |  Privacyverklaring