Ik heb echt een wereldbaan

Guusje van Geel is succesvol influencer

Guusje van Geel is succesvol influencer

Voor Topic ben ik altijd op zoek naar bijzondere mensen en bijzondere verhalen. Enige tijd geleden kreeg ik een tip om de Wijchense Guusje van Geel eens te interviewen. Guusje is influencer en leeft van Instagram waar ze meer dan een half miljoen volgers heeft. Ook ik ben haar gaan volgen en al snel kwam ik erachter dat Guusje inderdaad een bijzondere en zelfs wereldberoemde Wijchense is. Ze reageerde enthousiast op mijn verzoek en een week erna zat ik met haar om tafel.

Guusje van Geel (22) is geboren en getogen in Wijchen. In haar jeugd was ze topsportturnster bij de Hazenkamp in Nijmegen. Haar opleiding tot politieagente moest ze afbreken door hevige pijnen. Na jarenlang verschillende ziekenhuizen bezocht te hebben zonder resultaat, bleek uiteindelijk dat het om een bottumor in haar heupen ging. Dit was gelukkig een goedaardige tumor en na het verwijderen van deze tumor kon Guusje weer pijnloos revalideren. Ze volgde de opleiding tot secretaresse en behaalde daarnaast verschillende diploma’s tot fitnesstrainer, personal trainer en voedingscoach. Guusje ging aan de slag als fitnesstrainster en was hier helemaal in haar element. Op haar zestiende begon ze met het maken van fitnessfilmpjes, helemaal op haar eigen manier. Al snel werd Guusje opgemerkt en kreeg ze veel volgers. Eerst in Nederland, maar de buitenlandse volgers volgden snel en ook bedrijven benaderden haar om voor hen te komen werken. De aanvragen stroomden binnen en Guusje werd fulltime influencer!

Wat is een influencer?
Maar wat is een influencer? En waarom zijn ze zo belangrijk? Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op social media, met een publiek dat naar hem of haar luistert. Het zijn merkspecialisten in een heel bijzonder merk, namelijk zichzelf. Influencers hebben een zeer speciale manier van adverteren, ze adverteren zonder dat je het doorhebt. Het kan je merk dus ongezien een enorme boost geven! Guusje werkt momenteel voor zeven internationale bedrijven! Bedrijven die in hun branche wereldwijd op nummer één staan!

Hoe word je influencer?
“Influencer kun je niet worden, dat komt op je pad”, zegt Guusje. “Het begint meestal met een bepaalde passie voor iets; in mijn geval fitness dus. Mensen starten vaak omdat ze wat zij zo leuk vinden willen delen met de rest van de wereld. Dit zijn de echte authentieke influencers, omdat deze mensen ook echt kennis van zaken hebben en eigenlijk bijna per ongeluk zijn begonnen. Influencers werken als een soort filters in de online wereld vol aanbod. Heb je eenmaal je niche gevonden? Dan is het zaak om consistent content te produceren en dit te blijven posten. Volgers volgen vanzelf, als je maar authentiek blijft. Onze generatie is opgegroeid met Instagram, TikTok en YouTube. Je moet je hierin onderscheiden. Mijn foto's en video's maak ik niet zomaar even snel, ik ben continu bezig met content bedenken en produceren.”

Meer dan een dagtaak
Guusje inspireert dagelijks meer dan een half miljoen volgers met haar sportkleding en workouts, geeft voedingstips en reageert op de berichten die ze krijgt van haar volgers. “Na een instapost stellen honderden volgers allerlei vragen over de kleding: ‘Valt de sportbeha groot uit of niet? Schijnt de sportlegging door?’ Ik zie het als stukje service en probeer alle vragen die ik kan beantwoorden ook zelf te beantwoorden. Ja, er zitten ook veel vunzige berichten tussen, ik sta tenslotte ook best sexy op het internet, maar ook daar reageer ik professioneel op.” Guusje heeft het er maar druk mee. Haar lichaam traint ze elke dag thuis, regelmatig in de sportschool en ze is ook nog regelmatig in de turnhal te vinden. Het zakelijke gedeelte is ook een vast dagritueel. “Omdat ik een wereldwijd bereik heb, moet ik ook rekening houden met het tijdsverschil in sommige landen. Voor elk merk waarvoor ik werk heb ik een planning wat, waar en hoe ik iets moet plaatsen. Ik ben met alles tussen de vijftig à zestig uur bezig, meer dan een dagtaak dus”.

Wat is het verdienmodel hierachter?
“Ik heb met verschillende merken een contract. Van elk merk ontvang ik een maandsalaris in ruil voor een bepaald aantal posts. Ook krijg ik een percentage van het aankoopbedrag als mensen via mijn gepersonaliseerde kortingscode het product kopen. Bedrijven investeren in influencers om met hun merk een groter bereik te krijgen, daar betalen ze ook voor. En ja, ik kan er goed van leven.”

Wereldbaan
Guusje vindt haar werk geweldig. “Ik wil er altijd goed uitzien, dat ik daar mijn werk van heb kunnen maken is dan ook echt een droom die is uitgekomen. Van de merken waarvoor ik werk krijg ik vrijwel dagelijks de nieuwste collecties of apparaten opgestuurd. Dit zijn vaak veel verschillende kledingstukken. Ik pas alles en kies mijn favoriete outfits uit. Daar maak ik foto's en video’s van, die ik post op mijn kanalen.” Enkele bekende merken waar Guusje voor werkt zijn GymShark (5,3 miljoen volgers) en FitJeans (576.000 volgers). “Ik krijg veel aanbiedingen: van sportelastieken tot afvalpillen. Maar als ik niet achter de producten sta, promoot ik ze niet, dan word ik ongeloofwaardig voor mijn publiek. Dat geldt ook voor zomaar even een post plaatsen voor een bekende van me, dat gaat gewoon niet. Ik heb zakelijke contracten en moet me echt aan het contract houden. Een post delen van een bekende om hem of haar te helpen aan meer volgers, kan niet. Ik moet het professioneel houden, het is mijn werk.
Ik heb echt de leukste baan van de wereld! Voor corona stond ik regelmatig op beurzen en werd ik bijvoorbeeld uitgenodigd voor een fotoshoot in Engeland of in Los Angeles. Alles werd voor me geregeld: taxi, vlucht, ontvangst, hotel enz. enz. Een team van twintig man assisteerde bij de shoot. De ene stond voor mij klaar met fruit, een team visagisten hielp me en ik werd zelfs geholpen met aankleden. Ja dan denk ik weleens, dit is wel heel gaaf! En dat voor een meisje gewoon uit Wijchen.’’

Wil je nog iets kwijt aan de lezers
‘’Ja graag, dan met name aan de jeugd die droomt om influencer te worden. Maak er geen doel van, het moet op je pad komen, het overkomt je. En heel belangrijk: blijf jezelf!

Fijne zomer gewenst!

groetjes, Guusje

Naar het overzicht

Remi van Bergen

Over de schrijver

Remi van Bergen

Oprichter RvB Media en uitgever van 5 regionale edities Topic Magazine. Het gezicht van de regio en uw communicatie adviseur voor zichtbaarheid. Allrounder en in het bezit van jarenlange ervaring in de schrijvers- en communicatiewereld, altijd nieuwsgierig naar actualiteiten en bedrijvig in vrijwilligerswerk voor meerdere verenigingen.

Lees meer

© 2021  |  RvB Media - Topic Magazines  |  Privacyverklaring