Op de motor tril ik niet

Je hebt hobby’s en je hebt bijzóndere hobby’s. Die van Bart Ebben sr. is wel een heel bijzondere: hij doet aan trial. En dat deze niet alledaagse hobby voor hem extra bijzonder is, blijkt wanneer we hem spreken.

Je hebt hobby’s en je hebt bijzóndere hobby’s. Die van Bart Ebben sr. is wel een heel bijzondere: hij doet aan trial. En dat deze niet alledaagse hobby voor hem extra bijzonder is, blijkt wanneer we hem spreken.

“Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik heb Parkinson”, begint Bart het gesprek. “Dat maakt het extra bijzonder dat ik aan trial doe. Bij trial gaat het om stilstaan op een motor en met je motor over een parcours met diverse hindernissen gaan. Het gekke is, wanneer ik op de motor zit, tril ik helemaal niet meer. Dat heeft te maken met de ultieme concentratie en vooruit denken en rust die je op je trialmotor moet hebben om je balans te zoeken, je mag immers de grond niet met je voeten raken. Als ik bezig ben, schakel ik alles en iedereen om me heen uit, dat werkt. Ja, ik heb ook weleens meegemaakt dat de speaker ging omroepen toen ik aan het rijden was ja, dan is het lastig om geconcentreerd te blijven, toen moest er inderdaad een voetje aan de grond.

Bart was op zijn twaalfde al bezig met het trial rijden. Na schooltijd was hij vaak te vinden in de bossen van Mook. “Voordeel van het oefenen in het bos: trial rijden is nagenoeg geruisloos, dus je verstoort de rust in het bos er niet mee”, zegt Bart. “Ik ben ook geïnteresseerd in de techniek van de motor en onderhoud hem zelf. Nou ja, onderhoud, ik maak natuurlijk weinig kilometers, dus ook weinig onderhoud. Om een indicatie te geven, ik gebruik nauwelijks benzine en de banden gaan jaren mee. Vaak is het even afstoffen en dan is ie weer klaar voor de volgende trial.”

Tegenwoordig rijdt Bart elke zondag bij MCA , Motorclub Arnhem, die de thuishaven heeft nabij vliegveld Terlet. “Ja, dat is echt heerlijk. We hebben een leuke club, kennen elkaar al lang en we leren eigenlijk nog elke keer van elkaar. We helpen elkaar en geven elkaar ook advies over hoe te gaan staan, of hoe een obstakel te bedwingen. En natuurlijk geldt bij ons ook, net zoals bij elke vereniging of club: nieuwe (jeugd)leden zijn altijd welkom.

Wat is trial?
Trial is een tak van de motorsport waarbij het erom gaat een aantal uitdagende hindernissen te nemen zonder de grond of de hindernis met de voet te raken. De naam is afgeleid van het Engelse 'to try' (proberen, beproeven).

Bij motortrial dient de rijder over een zeer goed evenwichtsgevoel te beschikken, hetzij van nature, hetzij door jaren van training. Iemand die de motor goed beheerst, kan vanaf de begane grond zo op een auto springen. De vering is zo geavanceerd dat hij er met hetzelfde gemak ook weer vanaf kan springen.

Een wedstrijd bestaat uit een aantal zogenaamde nonstops. Welke door de deelnemers van te voren verkend zijn. Deze nonstops moeten van begin tot einde worden afgelegd zonder dat de grond met iets anders dan de banden wordt geraakt. Een voetje aan de grond is uit den boze en levert drie strafpunt op. Ook moet de motor een voorwaartse richting blijven aanhouden. Stilstaan - een soort surplace - is toegestaan maar achteruitrijden dus niet. Een spoor kruisen, een lint kapot of verkeerde route volgen is vijf strafpunten. Meer dan drie strafpunten in een non-stop levert het maximale aantal van vijf strafpunten voor die non-stop op. Wie aan het eind van de wedstrijd het minste aantal strafpunten heeft behaald mag zich winnaar noemen.

 

Naar het overzicht

Remi van Bergen

Over de schrijver

Remi van Bergen

Oprichter RvB Media en uitgever van 5 regionale edities Topic Magazine. Het gezicht van de regio en uw communicatie adviseur voor zichtbaarheid. Allrounder en in het bezit van jarenlange ervaring in de schrijvers- en communicatiewereld, altijd nieuwsgierig naar actualiteiten en bedrijvig in vrijwilligerswerk voor meerdere verenigingen.

Lees meer

© 2022  |  RvB Media - Topic Magazines  |  Privacyverklaring