Op eigen benen 2.0
Rien Weijers Dakwerken groeide door de jaren heen uit tot een vast begrip in Dakdekkend Nederland. Overal liggen daken die de handtekening dragen van het familiebedrijf in Groesbeek. Klanten kunnen hier terecht voor het complete dak bij nieuwbouw en renovatie, mede dankzij strategische samenwerking met anderen, een eigentijdse visie en vakspecialisten.
- Remi van Bergen
- Topic Berg & Dal
- Deel dit artikel
Rien Weijers Dakwerken groeide door de jaren heen uit tot een vast begrip in Dakdekkend Nederland. Overal liggen daken die de handtekening dragen van het familiebedrijf in Groesbeek. Klanten kunnen hier terecht voor het complete dak bij nieuwbouw en renovatie, mede dankzij strategische samenwerking met anderen, een eigentijdse visie en vakspecialisten.
Bijna veertig jaar was Rien in dienst bij een dakdekkersbedrijf voor hellende daken toen hij er toch voor koos om voor zichzelf te beginnen. Hij was vitaal en nog te jong om met pensioen te gaan. In 2005 startte hij zijn eigen bedrijf vanuit de garage bij zijn woonhuis. Binnen een paar maanden telde het bedrijf tien medewerkers. Halverwege dat jaar zegde zoon Bas zijn eerste baan op om samen met Rien verder te gaan. In 2006 ontstond het gedeeld aandeelhouderschap. Van techniek had hij op dat moment niet veel kaas gegeten. Maar dat groeide al doende en zijn studie bedrijfseconomie hielp hem daarbij. Dit jaar bestaat Rien Weijers Dakwerken alweer zestien jaar. Eigenaar Bas Weijers en gepensioneerd vader en grondlegger Rien Weijers nemen je mee in hun dakdekkers wereld.
In control blijven
“Ah, een familiebedrijf, vind je het niet vervelend dat je vader zich nog altijd overal mee bemoeit?” Deze vraag kreeg Bas de afgelopen jaren nogal eens voorgelegd. “Ik moet er dan altijd wel om lachen. De band met mijn vader was altijd bijzonder hecht. Als kind was ik aardig getalenteerd op de BMX en mijn ouders stonden er altijd om met mijn broer en mij het hele land door te reizen. Later door grote delen van Europa en zelfs de grote plas over richting Canada en de Verenigde Staten. Dat pa elke dag van 05.30 tot 17.30 moest werken en er nog muziek bij maakte in de weekenden vond je als kind heel normaal. Ook moeder stond altijd voor ons klaar. Dit heeft me wel mede gevormd tot wat ik nu ben. Vanaf het moment dat ik in het bedrijf kwam hadden we ieder onze eigen rol. In het begin moest ik het vak natuurlijk leren en kon ik mooi meekijken hoe alles ging en mijn eigen visie en werkwijze ontwikkelen. In de loop der jaren kwam ik zelf steeds meer op de voorgrond en liet pa veel beslissingen aan mij over. Het vertrouwen dat ik hierin kreeg is altijd groot geweest en tijden veranderen. In die ruim vijftien jaar hebben we enorm veel meegemaakt en in de crisistijd hadden we het ook heel beroerd. Het heeft me veel geleerd en gebracht tot waar we nu zijn, een gerenommeerd familiebedrijf waarin de mens centraal staat. Mijn vader is echt een mensen-mens en geen harde zakenman, maar hierdoor kreeg hij wel altijd de gunning van klanten en medewerkers om een stapje extra te zetten. Misschien heb ik dezelfde eigenschap, aangevuld met wat extra pit van mijn moeder. Alleen met goede mensen kan het bedrijf dan ook in control blijven.”
Mens centraal
Eigenaar Bas Weijers: “Ons bedrijf heeft een breed netwerk opgebouwd van klanten, maar ook van medewerkers. Zo werken we dagelijks met een grote ploeg vaste en flexibele medewerkers met ieder hun eigen capaciteiten en specialismen. De mensen maken het bedrijf. Ik kan het bij mijn klanten altijd heel mooi vertellen, maar uiteindelijk moet het op de werkvloer gebeuren. Het is dan aan mij om voortdurend te zorgen dat alle faciliteiten beschikbaar zijn om de werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren. Natuurlijk, dit gaat niet altijd zoals je graag wilt, maar hier werken we hard aan, dag in-dag uit. Structuur is ook belangrijk. Mijn vrouw Lieke werkt inmiddels ook al vele jaren in het bedrijf en zorgt voor alle administratieve rompslomp. Daarnaast zijn er nog altijd veel medewerkers van het eerste uur aanwezig. Dit is herkenbaar voor klanten en medewerkers, zo raak je steeds beter op elkaar ingespeeld. Maar door de groei is er ook behoefte aan nieuwe mensen, dit geeft weer nieuwe invalshoeken en nieuwe energie.”
Samenwerken
De dienstverlening is in de loop der jaren behoorlijk uitgebreid. Van een bedrijf dat pannen legt op hellende daken is het uitgegroeid tot een dakenspecialist die onder meer zonnepanelen plaatst. In de visie van het bedrijf staat het ontzorgen van de klant centraal en kiest het bedrijf voor een projectmatige aanpak. “Wij kiezen liever met onze klanten voor complete verduurzamingstrajecten waarbij isolatie en energie een belangrijke rol spelen. We hebben de diverse specialismen in eigen huis. Onze jongens nemen dus zelf naast de pannen ook bijvoorbeeld de platte daken en het zinkwerk voor hun rekening. Hierdoor ben je veel flexibeler en completer en kunnen medewerkers zich ook zelf blijven ontwikkelen en onderscheiden waardoor je een prettige werkgever blijft. Waar nodig schakelen we bij om het verhaal compleet te maken. Door samenwerking met goede partijen klopt het plaatje als geheel en realiseren we het beste resultaat.”
Certificeringen
We kijken vooruit, gaan mee met de tijd en investeren er veel tijd en kennis in. Stilstand is immers achteruitgang. We zijn gecertificeerd en aangesloten bij een branche-vereniging. Deze certificeringen staan voor kwaliteit, voor veiligheid, voor gezondheid en milieu bij het uitvoeren van onze dakwerkzaamheden. Dat stralen we ook uit, dakdekker zijn is een echt ambacht en wanneer je dat goed doet, win je vertrouwen bij de klanten. Mede ook door onze organisatie plat te houden horen we wat er speelt en leeft in het veld en kunnen we daarop inhaken of bijsturen. Alle neuzen moeten de goede kant op blijven staan. Dat komt het werk hier op kantoor en buiten op het dak ten goede.”
Taalcursus
Ook qua personeelsbeleid zijn er de afgelopen jaren de nodige veranderingen doorgevoerd. De crisis drukte Bas met de neus op de feiten: zonder een gezonde flexibele schil kun je behoorlijk in de problemen komen. En verder: het tekort aan vakkundig personeel vereiste een onorthodoxe benadering. “Verschillenden van onze vakmensen komen uit Oost-Europa. Hierin werken we nauw samen met uitzendbureau Royal DS uit Nijmegen. Zodra deze medewerkers voor ons aan het werk gaan – via een uitzendbureau of als zzp’er – belanden ze in een traject om ze voor te bereiden op de Nederlandse bouwplaats. Het vak kennen ze deels of ze leren het van onze specialisten: training on the job. En natuurlijk de taal. Met instituut Vaktaal hebben we een tool ontwikkeld om anderstaligen de technische bouwtaal bij te brengen. Dit alles om te zorgen voor een veilige werkomgeving voor henzelf, maar ook voor hun directe collega’s. Het is belangrijk dat mensen zich happy voelen en het doet het er niet toe waar ze vandaan komen”.
Vakmensen binden
Het binden van de vakmensen, dat ziet Bas als een belangrijke ondernemerstaak. Want een gebrek aan goede vakmensen is een bottleneck in wat je aankunt als ondernemer. “En het maakt voor ons niet uit of de mensen een vast dienstverband hebben of voor ons als zzp’er aan het werk zijn. Waar in het verleden een taboe rustte op een uitzendbureau hebben deze partijen het nu dikwijls prima voor elkaar. Het helpt een bedrijf flexibel te houden in stormachtige tijden die ook de bouw geregeld moet trotseren. Een bouwvakker is vaak recht voor de raap en dus moet je hierop inspelen. Het mooiste compliment zie ik eigenlijk in het geringe verloop van medewerkers. En als de wegen dan toch scheiden, blijft de deur meestal open staan. Het is een kleine wereld en je komt elkaar altijd weer tegen. Zo zijn er vanuit het verleden verschillende medewerkers na een kort uitstapje weer teruggekeerd op het oude nest, blijkbaar een warm nest dat voortdurend op zoek blijft naar nieuwe jonge talenten, maar ook naar ervaren vaklieden.”
Rien Weijers Dakwerken
Tel: 024 - 397 02 01