“Waarom te weinig eten vaak dik kan maken”

“Moet ik zoveel eten? ik ga hier echt niet mee afvallen…..” Hoe vaak wij dat niet horen wanneer mensen net starten bij Food&Health. We zijn het even helemaal kwijt met zijn allen.  Zuivel is niet meer van deze tijd, brood eten is ineens niet meer hip, van koolhydraten word je dik en bananen zijn al helemaal uit den boze!

“Moet ik zoveel eten? ik ga hier echt niet mee afvallen…..” Hoe vaak wij dat niet horen wanneer mensen net starten bij Food&Health. We zijn het even helemaal kwijt met zijn allen.  Zuivel is niet meer van deze tijd, brood eten is ineens niet meer hip, van koolhydraten word je dik en bananen zijn al helemaal uit den boze!

Wat mag je dan in hemelsnaam nog eten?
Want in een cultuur van light, meegaan met hypes en daardoor een hoop voedingsstoffen missen, zijn we met zijn allen bezig onszelf eerder te onder-dan te overvoeden. Jouw lichaam kan namelijk heel energiezuinig omgaan met weinig calorieën als we dit langdurig doen. Handig! In tijden van nood tenminste. Want dan past het lichaam zich soepel aan het mindere aanbod aan en gaat in ‘spaarstand’. Niet zo handig als er dus eten en drinken in overvloed is….

Want dan zijn we heel even slank en daarna vliegt het er alsnog weer aan. Misschien zelfs wel nog met wat  extra kilootjes. Want ons lichaam wil dan graag wat extra reserves!

Wat helpt dan wel om goed in balans te blijven? Een blijvend resultaat waar je lichaam ook echt blij van wordt is het aanpassen van jouw leefstijl, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Dat werkt niet alleen voor jongeren, maar bijvoorbeeld ook voor vrouwen in de overgang, die vaak hun gewicht zien toenemen.

Hoe gezond is de levensstijl van jou eigenlijk? Denk in elk geval aan de volgende tips:

  • Eet genoeg en het meeste overdag, je hebt je energie en voedingsstoffen juist dan nodig! 4-5 of 6 eetmomenten met de juiste koolhydraten en niet te veel ongezonde vetten.
  • Luister naar je lichaam, dat geeft al vaak aan wat je wel of niet kunt verdragen.
  • Wees zuinig met je koolhydraten in de avond.
  • Drink 1,5 – 2 liter water.
  • Beweeg genoeg, tenminste 30-60 minuten per dag. Ga op zoek naar iets waar je plezier in hebt!
Ilona Loonstra

Voedingsdeskundige en Personal trainer

Naar het overzicht

© 2022  |  RvB Media - Topic Magazines  |  Privacyverklaring